O upletené ovečce

„Babi, podívej na tu velikánskou hromadu klubíček! Jedno je zelené, tamhle ta tři jsou žlutá, a tam, honem, poběž nahoru, to musíš vidět. Vypadá to jako hromada sněhových koulí! Tolik bílých klubíček pohromadě jsem ještě neviděl,“ ozvalo se z půdy.

„Kde se vzala?“ řekl si Janeček, když se vynořil z hromady bílých klubíček.

„A co je tohle, babi?“ zeptal se a vztyčil nahoru pravou ruku. Držel v ní dvě dlouhé tyčky.

„To jsou, Janečku, jehlice,“ odpověděla zadýchaným hlasem babička, když zdolala poslední schod na půdu.

„Těmi nabíráš vlnu a děláš s nimi různě veliké kličky tak dlouho, dokud neupleteš třeba šálu,“ a ukázala mu jednu starou šálu, kterou našla v truhle u schodů.

Janeček vzal jehlice, jedno bílé klubíčko a začal zkoušet plést.

Motal vlnu, jak to jen šlo.

„Babi! Podívej! Upletl jsem ovečku.“

„Ukaž, Janečku. Opravdu. Je to ovečka. A jak je běloučká. Ta se ti povedla!“

Janeček si s ovečkou začal hrát.

„Ale babi? Vždyť ona musí mít veliký hlad! Upletu jí travičku.“

A tak Janeček doběhl pro zelené klubíčko a upletl ovečce travičku, aby se mohla napást.

„Janečku, Janečku. A co ty? Ovečka je najezená a ty jsi ještě neposnídal!“

Janeček se žene ke stolu.

„Kdepak, kdepak, milý, zlatý. Umýt ruce, učesat se. Pak se můžeš nasnídat.“

Po snídani upletl Janeček své ovečce také hřeben, aby i ji mohl zítra před snídaní učesat.

Upletl jí i míček, aby si s ním mohla hrát, až zůstane sama doma. Každý den dopoledne totiž Janeček chodíval pomáhat babičce na pole.

Když se v poledne vrátili domů, ovečka byla stále na stejném místě. A míček taky.

„Babi, ona si vůbec nehrála. Není nemocná?“

„Není, Janečku. Jen potřebuje k hraní kamarádku.“

A tak Janeček upletl ovečce kamarádku. Druhou ovečku. A aby jim nebylo smutno, upletl i třetí, čtvrtou a pátou ovečku.

Babička mezitím uvařila k obědu bramborovou polévku.

Janeček dal ovečkám travičku, umyl si ruce a utíkal ke stolu.

Měl už veliký hlad!

Po obědě si vzal ovečky a šel si s nimi na chvilinku zdřímnout.

Odpoledne doprovázel Janeček babičku na trh.

Dnes měl s sebou i ovečky. Aby jim nebyla cestou zima, upletl každé šálu.

„A zítra! Zítra upletu šálu i sobě!“ říkal si Janeček cestou.

Když se k večeru vraceli domů, sluníčko už zapadalo za kopec.

Po večeři uložila babička Janečka do postýlky a vyprávěla mu pohádku.

O čem? No přece o ovečkách.

Spočítej je s Janečkem.

„Jedna ovečka, dvě ovečky, tři ovečky, čtyři ovečky, pět oveček, ... Dobrou noc.“

Co se naučí Vaše dítě v pohádce O upletené ovečce?

Při poslechu pohádky:

Vnímá průběh pohádky podle jejího rozvržení do jednotlivých částí dne.

Obohatí si slovní zásobu o pojmy: půda, jehlice aj.

Při vyprávění pohádky:

Naučí se vyprávět pohádku s podporou obrázkové osnovy.

Tvoří věty a spojuje je do příběhu.

Používá přímou řeč.

Při dramatizaci pohádky:

Při dramatizaci rozděluje role, plánuje, spolupracuje, pomáhá.

Rozvíjí komunikační dovednosti.

Hraje si na Janečka a namotává klubíčka vlny.

Předvádí, jak ovečka skáče.

Při povídání si o pohádce:

Pojmenuje části dne (ráno, dopoledne, poledne, odpoledne, večer).

Při kreslení Janečka se zaměří i na detaily (řasy, obočí aj.). Kreslí podle návodu. Hotový obrázek popíše.

Počítá ovečky do pěti.

Počítá zvířátka na louce do šesti.

Počítá i kolik je na louce jetelíčků, pampelišek, kopretin a kolik je květů zvonku.

Při prohlížení obrázků oveček si všímá rozdílů mezi nimi a zapojí do popisu pojmy každá, žádná, některá.

 
0:00