O třech prasátkách

Haló! Tady!

Ahóóój! Poznáváš nás? To jsme my. Prasátka.

Podívej, jak nám to sluší!

Nakreslíš nám domeček? Ale musíš ho postavit dobře! Aby se nerozbil. A hlavně aby se k nám do domečku nedostal vlk! Víš přece, jak to bylo v té pohádce o třech prasátkách.

Že nevíš? Tak to si musíš poslechnout...

Žila, byla tři prasátka.

Jedno bylo moc hodné, mamince pomáhalo každý den!

Další dvě prasátka byla malinko zlobivá. Maminka je musela pořád hlídat, aby něco neprovedla a něco zlého se jim nestalo.

Byla i trošinku lenivá. A tak je maminka musela stále napomínat, aby si po sobě uklízela, aby se řádně oblékala, aby z nich zkrátka vyrostla šikovná prasátka!

Když prasátka narostla tak, že už se do domečku s maminkou nevešla, rozhodla se, že si každé postaví svůj domeček.

Maminka jim na cestu připravila raneček s jídlem a pitím, aby jim v tom světě hned první den nevyhládlo.

První prasátko moc daleko od maminčina domečku nedošlo. Kousek za stodolou si postavilo domeček ze slámy. Leželo jí tam na poli po žních všude dost.

Chlubilo se bráškům, jak je chytré, že má domeček postavený raz dva!

„Stavět dům je legrace!

Jde to snadno, bez práce!

Stébla slámy poskládám,

domeček svůj vlastní mám!“

Druhé prasátko popošlo kousíček dál. K lesíku. Válela se tam po zemi spousta klacíků, které zlobiví kluci včera nalámali, když si tam hráli.

Malinko je nadzvedlo, schovalo se pod ně a libovalo si, jak je chytré, že má domeček postavený bez práce!

„Stavět dům je legrace!

Jde to snadno, bez práce!

Pár klacíků poskládám,

domeček svůj vlastní mám!“

Třetí prasátko jim domlouvalo, že bez práce pořádný domeček nepostaví. Přijde zima, a co si pak počnou?

„Do zimy daleko!“ říká první prasátko.

„Jistě, do zimy času dost!“ říká druhé prasátko.

„Do té doby si postavíme takový domeček, jako má naše maminka.“

Třetí prasátko bylo pracovité, a tak moc dobře vědělo, že postavit pořádný domeček není jen tak. Pustilo se do stavby domečku z cihel.

„Stavět dům je legrace!

Nejde to však bez práce!

Cihla sem a druhá tam,

třetí, čtvrtou tamhle dám!

A pak další sem přidám,

celou řadu vyrovnám.

Ještě maltu přimíchám,

další řadu vyskládám.

La, la, la, la, la, la, la.

Už jen střechu dodělám.

Domeček svůj vlastní mám!“

Trvalo to dlouho, ale vyplatilo se to. Před zimou mělo domeček dostavěný a mohlo se nastěhovat.

Zima byla už za dveřmi a vlkovi z lesa vyhladovělo bříško. Začal se poohlížet, kde by našel něco k snědku.

Ovečky byly už ustájené v salaši a většina zvířátek byla schovaná ve svých skrýších se zásobami potravy nebo se chystala k zimnímu spánku.

Všiml si prasátka, které se za stodolou choulilo v domečku ze slámy.

Zbořit slaměný domeček byla pro vlka hračka! Stačilo do něj fouknout a domeček byl fuč.

Ustrašené prasátko uteklo směrem k domečku z klacíků svého brášky.

Vlk snadno zbořil i domeček druhého prasátka. Zadupal tak silně, až se domeček sesypal.

Obě prasátka tedy utíkala, co jim nožky stačily, k domečku třetího prasátka.

Třetí prasátko rychle otevřelo vrátka svého domečku a pustilo brášky dovnitř.

Vlk viděl, že do tohoto domečku se jen tak nedostane. A tak odešel směrem k lesu s nepořízenou.

Prasátka slíbila, že se polepší a hned zjara začnou stavět pořádné domečky, aby v nich přečkala nevlídnou zimu a byla uvnitř hlavně v bezpečí.

Tak jak se ti pohádka líbila? Nakreslíš nám pevný domeček, aby nespadl? Nezapomeň na dveře a na střechu! Aby se na nás do domečku nedostal vlk!

Co se naučí Vaše dítě v pohádce O třech prasátkách?

Při poslechu pohádky:

Vnímá, jaký má pohádka průběh. Jak obvykle začíná a jak obvykle končí.

Chápe poučení, které z pohádky vyplyne.

Obohatí si slovní zásobu o pojmy: dřevo, sláma, cihly aj.

Při vyprávění pohádky:

Naučí se vyprávět pohádku s podporou obrázkové osnovy.

Při dramatizaci pohádky:

Rozděluje role, plánuje, spolupracuje, pomáhá.

Rozvíjí komunikační dovednosti.

Zahraje si na kůzlátko a uvolní paže například v leže na záda, a jako kůzlátko protřepává přední nožky.

Kreslí uvolněnou paží čáry v krouživém pohybu do všech stran.

Při povídání si o pohádce:

Pozná, která slova končí hláskou a.

Popisuje, jak bezpečně přechází po přechodu pro chodce.

Pozná, kde se na obrázku domečku nachází komín (na střeše), prasátko (v okně).

Pozná, když je obrázků stejně.

 
0:00